Tankar om tankar- Välj ett kort

Äntligen Fredag! Jag skulle vilja börja med att säga: Alla ni som skriver fina kommentarer på Bloggportalen Andlig Livsstils Facebooksida, efter några dagar är det omöjligt för mig att kolla flödet då det är många bloggare som lägger ut inlägg det. Jag försöker och VILL svara på alla kommentarer men till slut blir det svårt att leta upp mitt eget inlägg. Så om just DU inte fått ett svar så beror det på det. Hoppas ni förstår…. 💖

Nu tänkte jag försöka mig på en förklaring av TANKAR, utifrån mig själv. Det där om att utgå ifrån sig själv och lita på sig själv behöver man påminna sig om ibland, då det är lätt att ta in så mycket av allt och alla, så man glömmer bort att lyssna på sig själv. I min tankevärld finns det några typer av tankar och det har underlättat för mig att “dela upp” dom så det inte blir ett stort, trassligt nystan i huvudet. Det blir lättare & lättare att identifiera varifrån tanken kom och vilken typ av tanke det är. Risken är annars- när man har svårt att stänga av- att man tappar bort sig själv i tankarnas värld. Som om man ska försöka räkna ut allting. Jag kan inte minnas att jag upplevde tankar på detta sättet förr, gissar att det beror på att jag höll igång med allt möjligt och aldrig var still en enda sekund 😬😄.

Tanketyp nr 1: Tankar som handlar om allt och ingenting. Som drar iväg med mig och aldrig tar slut. Som svänger in och ut på olika vägar och egentligen är helt orelevanta. Som inte hör till något speciellt i mitt liv. Om saker / ting, allt och alla. Meningslösa tankar.

Tanketyp nr 2: Tankar som kommer sig av att något utanför mig händer. Det kan bero på en person, något jag ser/hör osv. Dessa tankar skapar alltid någon form av känsla- tung eller lätt. Denna typ av tanke leder ofta också till fler tankar. Ett exempel: Någon är kort i tonen och verkar sur. Detta gör att man själv börjar undra och grubbla över något. Har jag sagt nåt? Vilket skapar en orolig känsla. En känsla av osäkerhet. Till slut blir både tanke och känsla så stora så det kan kännas som man hamnar i en bubbla där man ifrågasätter sig själv och inte riktigt kan tänka klart. För det kan ju faktiskt vara så att den personen hade en dålig dag precis som alla människor har ibland. Om det nu skulle varit så att den här personen tagit illa upp för nåt jag sagt- ja, då får väl den helt enkelt säga det och prata med mig om det. Man kan aldrig ta ansvar för någon annan reaktioner. Det som började med en tanke blev en stor känsla. Det kan såklart vara omvänt också, en positiv tanke skapar en skön känsla.

Tanketyp nr 3: Tankar som leder till någonting- en insikt, en förändring av nåt slag. Dom här tankarna startar- tro det eller ej- på grund av en känsla. Alltså känslan kommer före tanken. Ett exempel: Jag mår inte bra av en viss person/situation. Jag börjar tänka på, sätta ord på känslan. Fråga mig själv hur och varför. Som om jag har ett litet förhör med mig själv. Poängen är att det alltid leder till något bra för mig själv. Inte att jag vinner på det utan att jag hjälper mig själv att göra nåt åt det så att jag mår bättre. Självklart kan det vara både en “tung” eller lätt känsla som sätter igång tanken. Ett exempel som faktiskt hände för några år sen: Jag ser ett videoklipp där en kör sjunger exakt sån typ av musik som jag gillar. Börjar kolla upp lite om den kören och blir glad inuti. Kan inte sluta tänka på det. Anmäler mig fast jag är nervös. Har aldrig gjort nåt sånt innan. Men den positiva känslan är störst så jag går dit, sjunger bland okända människor, är med och uppträder inför publik. Modigt av mig och ett minne för livet. Det kan såklart vara omvänt också, att man har tunga känslor och till slut börjar tänka ut en lösning som leder till förändring.

Tanketyp nr 4: Som jag kallar det- ekot. Som alltid dömer mig, är missnöjd med mig, som får mig att känna mig sämre än sämst oavsett vad det handlar om. Rösterna av alla som nånsin sagt eller gjort nåt som gjort mig ledsen, vilket till slut leder till såna tankar om att man inte är tillräckligt bra.

I det stora hela pågår en tankeverksamhet mest hela tiden men det är faktiskt inget som syns/märks utåt. Ingen, inte ens dom närmaste har en aning om hur stor hjärnaktiviteten är. Det har underlättat för mig att undersöka mina tankar och dela upp dom. Andra saker som hjälpt mig att tysta tankarna är Reikihealing, att jorda mig via meditation- dvs ta bort fokus från huvudet och landa på jorden, fysisk aktivitet och måla i målarbok. Umgås med nära vänner är ju också en grej. Allt jobb man lägger ner på att förstå och lära känna sig själv är tufft men det är värt så otroligt mycket i längden. Lycka för mig är inre harmoni 💫💫💫.

TACK 🙏😇🥰 för idag!

VÄLJ ETT KORT

Välj den bild/siffra mellan 1-3 som du dras till, skrolla ner och läs dagens budskap. Du kan även välja att tänka på en fråga som rör något område av ditt liv. När du läser budskapet känner du också vad i texten du dras till och kan därmed få nån insikt/aha-upplevelse.

Det kan också vara så att du dras till olika kort, då är det något i varje budskap som vill ha din uppmärksamhet. Kanske det är så att du just nu har lite på gång inom olika områden av ditt liv också.

Ibland kan insikten komma i efterhand, även om du inte relaterar till budskapet precis när du läser det.

Dagens budskap kan ha energier med sig från både närmast föregående dagar och efterföljande, beroende på vad som pågår i ditt liv/inom dig just nu. Och kom ihåg, inget är hugget i sten, tack vare vår fria vilja. Vi kan ta till oss, förneka, få insikt, slå ifrån oss och erkänna om vartannat. Budskapet är en rådgivning/vägledning. Tack för idag 🙏💖!

Kort nr 1: Om du söker svar på något just nu hittar du det inte någon annanstans än hos dig själv. Bortom allt och alla, där du bara är i tystnad med dig själv. Du kanske hittar ett annat svar än du trodde/förväntade dig men samtidigt kommer det också kännas bra då det kommer inifrån dig. Det kan också vara så att du känner ett stort behov av att ha ensamtid just nu, så försök skaffa det en liten stund varje dag. Det kan vara så att du börjat fundera annorlunda kring dig själv och ditt liv, värderingar, beteende, mönster osv. Att du egentligen inte lever riktigt sant utan mest på ytan. Det kan vara rent allmänt eller när det gäller nån specifik situation/relation. Om du känner att du varken har tid eller lust är det ändå självreflektion något som du innerst inne vet behövs.

Kort nr 2: Prova något nytt eller det där du längtat efter/tänkt på mycket. Du är redo och om du tvekar kanske inte det beror på nåt annat än ovana. Du kanske inte är van att chansa lite, kasta dig ut i det “okända”. Kanske en övning på att göra nåt utan att räkna ut i förväg, planera, inte ha några garantier? Kanske bara följa en positiv känsla och se vad som händer och tänka att du lär dig nåt på vägen och får ny livserfarenhet? Kan du mota bort din vuxna sida och se på saker mer som ett barn som testar? Hjärtat säger nog att du ska prova men förnuftet försöker stoppa dig. Budskapet till dig är att övervinna det eller den/dom som säger att du inte borde/kan. Lyssna till ditt hjärta även om det är ovant och/eller skrämmande att följa det.

Kort nr 3: Du har fått nog av något och/eller någon. Du har lagt mycket energi på en situation/relation och du orkar inte göra det mer. Det finns inte mycket energi kvar och det kan kännas som att du bara vill ge upp men samtidigt inte. Hur mycket du än ger så kan du uppleva att du inte får något tillbaka. Det behöver inte vara så att du är känslomässigt involverad/engagerad utan mer att du är trött på något/någon och vill ha en förändring. Vad kan du själv göra för att saker / ting ska ändra sig? Det kan också handla om återhämtning efter en intensiv, känslomässig process/fas, då du nu bestämt dig för att inte ge mer av dig själv till något/någon. 

🤗💖KRAM💖🤗

meenakshi

2 kommentarer

    • Tack snälla! 🙏💖 Trevlig helg 🎉🌹 & massa kramar 🤗🤗🤗💖💖💖

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *